En lille historie om hvad der sker, når du begynder at brande dig selv.

Jeg modtager nye venne-anmodninger på Facebook hver eneste dag, vel nok ca. 2 i snit om dagen… Det er i hvert fald blevet til 50 nye Facebookvenner siden nytår. -og ud over det er der selvfølgelig også en del, der vælger at følge min profil, uden at anmode om venskab.

Det er efterhånden sjældent, jeg selv anmoder folk om venskab, det behøver jeg ikke, de kommer til mig.

Jeg laver i ny og næ et opslag på min Facebookprofil, hvor jeg opfrodrer folk til at anmode om venskab, og jeg nævner det også i et af mine onlineprodukter så vidt jeg husker.

Men jeg kan se at mange af dem der finder frem til mig ikke har købt det produkt og mange af dem har heller ikke liket min Facebookside, så det er jo interessant at de finder frem til mig alligevel.

Isen skal brydes

Når jeg får en uopfordret venneanmodning, hvor jeg ikke lige ved hvordan personen har fundet frem til mig, sender jeg dem altid denne besked:
“1000 tak for venskabet på Facebook 🙂

Jeg er super nysgerrig, hvad inspirerede dig til at anmode om venskab? 🙂

Jeg glæder mig til at lære dig at kende :)”

Ud over at det gør mig klogere på hvordan de har fundet frem til mig, så er det også med til at bryde isen og allerede få sekunder efter vores nye venskab, er vores relation lidt tættere… Så bliver det en hel del mere naturligt at skrive kommentarer til hinandens opslag.

Jeg ved ikke om du har det på samme måde, som jeg? Men jeg synes det er lidt som at bryde ind i en samtale, hvis jeg kommenterer på et personligt opslag på Facebook, uden i forvejen at have en form for relation til personen. Men vupti, efter vi har fået os præsenteret for hinanden, er det meget mere naturligt.

Hvad får så folk til at anmode om venskab med mig, som de slet ikke kender?

Det er forskelligt, men her er nogle af de svar jeg har fået:

  • Min coach anbefalede at følge dig
  • En veninde taler så meget om dig
  • Jeg blev opfordret til at følge dig på et kursus (vel at mærke ikke et af mine egne kurser)
  • Du inspirerer mig
  • Du har en dejlig udstråling
  • Vi havde så mange fælles venner
  • Det er altid spændende at møde nye venner osv.

Det er super spændende og opløftende med sådanne beskeder og alle veje fører til rom, så dem der matcher min målgruppe i min business, bliver selvfølgelig inviteret til at synes godt om min Facebookside.

Pludselig bliver Facebookprofilen en aktiv del af kundefundamentet

Det er selvfølgelig noget du selv vælger, om du har lyst til. Men for mig har Facebook i flere år været et sted hvor jeg kunne netværke, møde nye mennesker, hygge mig og blive inspireret. 99% af mine opslag er offentlige og 99% af venne-anmodningerne tager jeg i mod.

Opslagene på min profil er stadig helt normale opslag. Altså de samme opslag som jeg ville have delt, hvis jeg kun have 100 venner. En gang i mellem sniger der sig et businessopsag ind på min private profil, men det er faktisk sjældent. De der anmoder om venskab på Facebook er ikke nødvendigvis interesseret i mine business-tips, så det vil jeg ikke belemre dem med på profilen. Det er jo det jeg har Facebooksiden til.

Jeg ved at en offentlig profil ikke er for alle, og det er helt ok. Du skal gøre som du har det bedst.

Men når det er sagt, så er profilen altså et super fedt sted at lære nye mennesker at kende. Kontakten glider lidt nemmere på profilen end på en Facebookside. På profilen har folk smidt arbejdstøjet og snakker om løst og fast og er knap så formelle. Derfor alt i alt er Facebookprofilen et rigtig godt sted at netværke.

Et lille godt råd du kan tage med på vejen

Skriv aldrig noget på Facebook, du ikke vil se i national TV. Så er du lige som sikret for ikke at overskride dine egne grænser, og dele noget der er for privat på en offentlig profil.

Får du ingen venneanmodninger, så er der ikke noget i vejen med selv at anmode om venskaber på Facebook. Et sted skal du jo starte.