Skal du vælge boost eller annonce på din Facebookside?

Når du deler opslag på din Facebookside har du mulighed for at booste dem.

boostvsads

PÅ den blå knap kan du vælge at booste dit opslag.

Det er super nemt og du kan se, at du får en meget større reach. Så det må jo være godt ikke?

NEJ!

Formålet med at booste et opslag er:

  1. at dine fans skal se dit opslag
  2. at du gerne vil nå ud til nye fans
  3. at dine fans skal se dit opslag og du vil nå ud til nye fans

Når du booster har du 2 valgmuligheder:

  1. At nå ud til dine nuværende fans OG deres venner

    boostvsads1

    Klik på billedet for at se det i stor

  2. At målrette annoncen efter alder, køn og interesser

    boostvsads2

    Klik på billedet for at se det i stor

Hvad er problemet med Facebook Boostfounktionen?

At nå ud til dine nuværende fans OG deres venner

Hvis du har en ven der har liket en Facebookside om mørkebrune tandbørster (og undskyld mig men nu formoder jeg at du ikke har interesse i mørkebrune tandbørster). Så ville du efter en stund blive meget træt af at se det ene opslag efter det andet i din newsfeed omkring mørkebrune tandbørster.

Til at starte med ignoreret du måske opslagene, men efterhånden som de kommer til at hænge dig langt ud af halsen, så begynder du at kommentere på dem, om at stoppe med at spamme din newsfeed eller du vælger at bruge funktionen “jeg ønsker ikke at se det her”. Der er sikkert også andre end dig der gør det samme.

Ved du hvad… der skal afregnes ved kasse 1 for hver eneste kommentar, like, klik m.m. der kommer på opslaget, også de negative!

Facebook noterer sig bag øret at folk ikke gider se opslagene, og det er absolut ikke godt for Facebooksidens fremtidige succes.

Facebook konkluderer altså at mørkebrune tandbørster ikke er noget folk gider se på deres væg.

Det ønsker du ikke for din facebookside.

 

At målrette annoncen efter alder, køn og interesser

Det bliver en kende omstændigt at taste alder, køn, interesser m.m. ind hver gang der skal boostes, og du skyder stadig med spredehagel for pludselig kan du ikke længere vælge at det er dine fans der skal se opslaget, men nu er det alle på hele Facebook, der lever op til de valgte kriterier.

Igen risikerer du at spamme på andres newsfeeds.

 

Det bedste valg er at lave en annonce

Ja, det er lidt mere omstændigt at sætte op, men når først grundskabelonen er på plads, så er der ikke meget mere arbejde i at lave en annonce frem for et boost.

Fordelene ved en annonce er

  • Du vælger helt selv målgruppen.
  • Du kan vælge at det kun er fans der levet op til bestemte kriterier, du vil annoncere til.
  • Du sparer penge, fordi dine annoncer kun kommer ud til dem du vil have ser dit opslag.

Ofte vil din målgruppe være dine fans, og du vælger evt. at det kun er en bestemt gruppe af dine fans, du gider smide penge efter.
Af og til har du opslag som kan være relevante for en målgruppe, som ikke er fan i forvejen (ex. hvis du flasher din feebie), så laver du blot en skabelon der passer til den målgruppe i stedet for.

Du kan se i videoen hvordan du sætter en skabelon op til annoncer der virker på samme måde bedre end et boost, så det ikke tager mange flere sekunder at sætte en annonce op frem for at trykke på boostknappen.

Totalt win win… Du sparer penge og når ud til dine fans uden at bruge unødig tid. Jubiiii….

Flere tips i det gratis Facebookkursus, der starter lige efter sommerferien