Lidt forhistorie for det her blogindlæg

Måske spilder du din tid, når du skal markedsføre et produkt.

Jeg skal holde webinar på onsdag, det er første gang jeg gør det, så jeg er selvfølgelig spændt på udfaldet og hvilke tekniske problemer jeg render ind i.

Derfor har jeg sat god tid af til at få styr på det, men inden jeg får set mig om, så er der gået en hel arbejdsdag med at hitte ud af tekniske detaljer i opsætningen af markedsføringen, som jeg ikke havde overvejet ville dukke op inden jeg gik igang.

Ok det er jo første gang og øvelse gør mester ikke.

 

Tricket der gør, at jeg sparer tid i processen

Nu til det smarte. Imens jeg sidder med hele processen af i klargørinngs- og markedsføringsfasen noterer jeg hver eneste lille skridt jeg foretager mig.

Jeg har bl.a. lige skrevet på min liste “Blogindlæg med et godt tip + link til webinar” og i går da jeg skulle oprette en begivenhed på Google+ blev jeg lidt forsinket i processen, fordi jeg havde glemt at tage højde for, at jeg skulle lave et billede der passede i størrelsen til Google+’s begivenheder.

Det betød at jeg måtte springe fra oprettelsen af begivenheden, ind i photoshop, finde de passende billeder, finde de passende størrelsesforhold der kræves til billedet, få lavet billedet med teksterne på og i den rette størrelse, tilbage til begivenheden på Google+ og så endelig få den oprettet færdig. (Blev du også helt forpustet bare ved at læse det?)

Det har jeg selvfølgelig noteret på min liste. Så næste gang sørger jeg for at jeg allerede har lavet billedet klar samtidig med at jeg laver alle de andre billeder.

I hele kampagneperioden for mit webinar har jeg min notesblok liggende i nærheden, så jeg kan notere hvad jeg gør.

 

Hver dag starter jeg med at Skrive ugedag og dato

Når jeg nu har fået afholdt mit webinar, så gennemgår jeg min liste, får det skrevet ren og sat i orden, så jeg får arbejdsflowet er mere logisk og optimalt næste gang.

Jeg noterer også hvor mange fans, nyhedsbrevsmodtagere etc. jeg har, inden jeg går igang med hele arbejdet. Når jeg har fået afholdt mit webinar, så tjekker jeg op på alle mine tal igen og ser hvad jeg har fået ud af min kampagne.

Nå men hovedgrunden til at jeg gør alt det er her, er simpelthen for at optimere min process. Så jeg næste gang ved lige præcis hvad jeg skal gøre hvornår, og jeg undgår at sidde og fumle frem og tilbage, fordi jeg lige har glemt en afgørende deltalje tidligere i forløbet.

 

Det sidste og måske vigtigste skridt

Næste gang jeg skal markedsføre et webinar, så hiver jeg min liste frem, følger den så vidt muligt og noterer måske små justeringer eller tilføjelser efterhånden som jeg får arbejdet mig igennem opgaverne.

Skulle jeg få lyst til at uddelegere nogle af opgaverne, så er det super nemt, for jeg har et tydeligt overblik over hvad jeg har behov for, hvordan jeg forventer tingene lavet og hvor god tid jeg skal bruge tingene i forvejen for webinaret.

Det kan godt være det virker lidt omstændigt at skulle notere hver eneste skridt ned og evalure på det bagefter.. Men jeg kan love for at det tjener sig selv ind næste gang.

Vil du se hvilket webinar jeg sidder og pusler med? Tjek det ud her

Jeg leder forøvrigt med lys og lygte efter en to-doliste hvor man kan gemme “skabeloner”. Sådan at jeg kan gemme mine arbejdsrocesser generere nye to-do-lister ud fra de gamle, uden at skulle taste det hele ind på ny igen…
Kender du en god én?