Godt så. Du har sat dig for at du skal opbygge en relation til dine kommende kunder ved at sende et nyhedsbrev til dem.

Yay! Det er en fantastisk beslutning du har taget der! Måske endda den beslutning der kommer til at være direkte årsag til at du får udsolgt, hver gang du holder workshops.

Men, det er drønvigtigt at du får skrevet nogle mails der er spændende for din modtager, nogle mails som de har lyst til at åbne og som knytter dine kunder tættere til dig.

Her kommer 6 tips til hvordan du kan gøre dit nyhedsbrev top lækkert så dine kunder vil elske at modtage mails fra dig.

 

1. Design

Sørg for at dit nyhedsbrev er visuelt lækkert at se på og overskueligt at skimme ned over.
Det kan du gøre ved at indsætte en header (et billede øverst i mailen) og inddele mailen i afsnit med overskrifter.

Husk på at luft, er med til at skabe overskuelighed og fokus, så husk luft mellem afsnittene.

Er du i tvivl? Så prøv at tilmelde sig mit nyhedsbrev, så kan du se hvordan jeg sætter det op.

 

2. Enmelinjen

Emnelinjen kan være altafgørende for om dine mails bliver åbnet eller ej.

Tjek emnelinjerne på dine tidligere udsendte mails igennem, de mails med største åbningsprocent er garanteret også de mails, der har haft de bedste emnelinjer.

Lad være med at tale om dig selv i emnelinjen, men tal til modtagere (læs videre i blogindlægget, så giver det mere mening) og husk at pirre nysgerrigheden lidt…

Du må gerne give din modtager nogle forventninger, når hun læser din emnelinje f.eks.:

Sådan gør du et hold i ryggen en til en forrygende fest

Så ved din modtager at hun kan forvente at læse lidt om hold i ryggen, og at kombinere det med en forrygnde fest sker hvis kun hvis man er dopet på et ordentligt skud morfin… så gad vide hvad sådan et nyhedsbrev kan indeholde?

Lidt anderledes havde det været hvis der havde stået ‘Min mor fik hold i ryggen’…. sådan helt ærligt.. din modtager er nok lidt ligeglad med at din mor fik hold i ryggen.

 

3. En powerfyldt start

Når du har fået din modtager til at åbne dit nyhedsbrev, så er det saft susme vigtigt at hun også får lyst til at læse din mail.

dit første afsnit skal være spændende, fyldt med energi og inspirere til at fortsætte læsningen.

Du skal fastholde din modtager, igen må du gerne lægge op til at der kommer en god pointe længere nede i din mail.

Prøv at få andre til at læse dit første afsnit og spørg dem om det var spændende eller en anelse ligegyldigt… (eller måske gav det slet ingen mening?)

 

4. Skriv om din modtager

Alle dine mails skal vær relevante for din modtager. Din modtager er i princippet ligeglad med om du lige har fejret din mors 70 års fødselsdag eller at du har været igennem en stresset periode i dit liv, hvor du føler du har forsømt din virksomhed…

MED MINDRE(!) at du kan vinkle det på en måde der har relevans i forhold til den værdi din modtager forventer at få ud af dit nyhedsbrev.

Hvis du f.eks. helbreder rygproblemer, så forventer din modtager at få tips til at, forebygge, helbrede eller på anden måde har er relevante i forhold til rygproblemer.

Hvis din mor på sin 70 års fødselsdag var så uheldig at få hold i ryggen, og du så kan fortælle en sjov historie om hvordan hun havde en forrygende fest, fordi du fixede det ved at bruge det her trick (Sorry, jeg aner intet om tricks mod hold i ryggen… men håber du fanger pointen alligevel).

Så sidder din historie lige i skabet, fordi din modtager kan sætte sig i din mors sted.

Du skal simpelthen vende fokus væk fra hvad du gør, siger, oplever, ønsker og over til hvad dine kunder gør, siger, oplever eller ønsker.

 

5. Du og jeg

Lige som du skal skrive om din modtager, så skal du også skrive til din modtager.

Når du har skrevet dit nyhedsbrev, så læs det igennem afsnit for afsnit og se om du har nogle jeg’er der kan ændres til du’er

Tjek de her 2 afsnit og tænk over hvad for et der talte mest til dig

Jeg-form:

I søndags var jeg til min mors 70 års fødselsdag, det var lidt uheldigt, for hun fik hold i ryggen, da hun stod op om morgenen. Men heldigvis fik hun en forrygende fest alligevel, fordi jeg fixede det med det her trick, som jeg viser dig i min video på min youtubekanal her.

Du-form:

I søndags fejrede min mor hendes 70 års fødselsdag. Desværre fik hun hold i ryggen, da hun steg ud af sengen om morgenen. Men heldigvis fik hun en forrygende fest alligevel, fordi vi hurtigt fik hendes ryg på plads igen. Det tager kun 3 minutter at lære tricket og så kan det være at det er dig der redder den store dag for en af dine nærmeste, hvis de skulle være uheldige at få hold i ryggen. Du kan se videoen lige her.

6. Formål med din mail

Du skal have et (1!) formål med din mail.

Allerede inden du går igang med at skrive din mail, så sæt en stor fed gul post it på din computerskærm, hvor du skriver det ene formål du har med din mail.

Det kan være du gerne vil have din  modtager til at:

  • læse et blogindlæg
  • følge dig på Facebook
  • tilmelde sig dit webinar
  • købe din e-bog
  • sende en mail retur med svar på et spørgsmål
  • tjekke din kalender for kommende workshops etc.

Når du har skrevet dit nyhedsbrev, så kigger du på din post it, læser din mail igennem og tjekker om du har opfordret din modtager til at gøre mere end den ene ting i din mail.

Din modtager skal altså ikke både ind og se en video om hvordan de fixer hold i ryggen på 3 minutter og også huske at tjekke din kursuskalender ud.

Hvis du er kommet til at opfordre til mere end en ting, så sletter du teksten med det 2. formål og gemmer et evt. til et nyt nyhedsbrev (wuhuuu… så har du næsten slået 2 fluer med et smæk og fået kreeret endnu et nyhedsbrev næsten uden ekstra arbejde!).

 

PS.

Husk et ps… et er altid godt at have et ps i bunden af dit nyhedsbrev, der linker derhen hvor du gerne vil have folk til at foretage en handling.