Hvad er det ved at skrive blogindlæg efter blogindlæg, hvis ingen gider læse hvad du skriver?

Det er desværre ofte hvad der sker, hvis ikke du får brugt isen fra start, når du skriver et nyt blogindlæg. Det er drønvigtigt at din læser føler dig motiveret allerede i de første linjer af dit indlæg, ellers smutter de hurtigt videre til “the next shiny object” på det store internet.

Derfor får du her 12 ideer, til hvordan du kan starte dine blogindlæg, så din læser føler dig draget til at læse videre (og forhåbentligt helt til bunds).

1. Stil et spørgsmål

Yes, lige præcis som jeg har gjort i det her indlæg. Læg mærke til at at spørgsmålet faktisk mere eller mindre fortæller dig direkte hvad indlægget handler om.

Hvad er det ved at skrive blogindlæg efter blogindlæg, hvis ingen gider læse hvad du skriver?

Når du har læst spørgsmålet, tænker du (ubevidst): “Hvis jeg læser videre, kan jeg lære, hvordan folk gider læse mine blogindlæg”. Når du blogger, er du med garanti interesseret i at folk læser dine indlæg. Derfor er der allerede fra første sætning, stor chance for at du læser videre på indlægget.

Du kan stille spørgsmål på mange måde, men sørg for at det relaterer til din pointe med indlægget og italesætter et problem som din kunde har f.eks:

  • Kender du det at, ___________
  • Hvor mange mennesker tro du, der ________________
  • Har du også oplevet,  at ____________
  • Hvad ville du gøre, hvis ___________

2. Citater

Med citater går du sjældent galt i byen. Der findes citater til alle emner. Det er en perfekt åbner, fordi det du har mulighed for at sætte din kunde i det rette mindset inden de går i gang med at læse dit indlæg og det et nemt at lave en glidende overgang til det emner du vil dele i dit blogindlæg.

quote

Den absolut bedste side at finde citater på er BrainyQuotes

Når du bruger citater, så husk altid at give kredit til personen, der har sagt de vise ord.

Du kan med stor fordel lave dine egne citatbilleder i Canva, hvor du skriver citatet, forfatterens navn lige neden under citatet og sætter dit eget navn eller hjemmeside nede i bunden af billedet. På den måde har du både givet kredit til forfatteren og større synlighed til din business.

3. Historier

Historier kan både være personlige eller fortællinger. Når du starter med en historie, er det en stor fordel hvis du har humor eller en aha-oplevelse med i historien. -og den skal selvfølgelige have en pointe der leder over til det du reelt vil dele i dit blogindlæg.

Du kan bruge historierne på forskellige måder. Du kan f.eks. pirre nysgerrigheden ved at fortælle om en pinlig situation og dele løsningen længere nede i indlægget, eller kan du drage sammenligninger mellem 2 ting som umiddelbart ikke har noget med hinanden at gøre. Det giver en overraskende effekt i indlægget og det er blot at lade tankerne flyde ind til du kommer på en vinkel der passer til det emne du blogger om.

Frisk ud fra fantasien kommer her et eksempel:

Jeg havde sådan lyst til et spejlæg den anden dag. Men! Vi havde selvfølgelig ikke nogle æg! Nå jeg måtte jo på handlen og kunne lige så godt købe nogle andre småting med, når jeg nu alligevel var afsted. Midt i at ekspedienten er ved at køre mine varer igennem kassen, slår det mig: “GUD, jeg har jo glemt æggene!” Jeg spurter ud af køen, og ned i den anden ende af butikken (Ja, de har jo selvfølgelig placeret æggene bagerst i butikken), og halser tilbage igen. Køen er på nuværende tidspunkt ved at være ret lang bag mig. Ekspedienten smiler høfligt til mig imens hun bibber stregkoden. Jeg får betalt og går igang med at pakke mine varer -og æg. Men der går ikke længe før jeg udbryder: “Hov, nu har jeg jo 2 bakker æg!” og ikke mindst lige så hurtigt tænker: “NEJ, hvorfor sagde jeg det højt?”

Og hvad har det med markedsføring at gøre, tænker du måske?

Nogle gange glemmer vi de vigtige ting, fordi vi er optaget af noget andet, så imens du har travlt med at spekulere i kunder, strategier og økonomi, så glemmer du måske det vigtigste. Dine kunder skal kunne mærke dig, når du brander dig selv online, og det kan de kun hvis du er nærværende….

-og sådan gik det til at 1 sejlæg og 2 bakker æg kunne det blive til et indlæg, om hvordan dine kunder kan mærke dig online… (det indlæg må du få en anden gang).

4. Statistik

-og gerne en overraskende én af slagsen, der relaterer til den udfordring dine kunder har.

Er der noget bedre end at kunne smide fakta på bordet, det giver det afgørende argument for at dit indlæg er vigtigt at læse. En simpel søgning på google giver dig hurtigt nogle tal at arbejde med.

Søg f.eks. på “Procent af befolkningen” efterfulgt af et stikord, der relaterer til det problem din kunde har.

  • overvægt
  • konkurs
  • løn
  • fattigdom
  • vegetar osv.

På Google kan du sortere resultaterne, så du får de nyeste artikler først.

statistik

5. Del en hemmelighed

Det kan være det hemmelige trick der sikrer at dine kunder får succes eller måske er det noget du har gjort (gør), som ingen andre ved. Den her taler for dig selv. Alle elsker at høre en hemmelighed

6. Rygter og mysterier

Den er lidt i samme boldgade som hemmeligheder. Du har måske gået og undret dig over et eller andet og pludselig havde du en aha-oplevelse, som gav dig løsningen. Der florerer måske et rygte om noget stort der er på vej.

  • Rygterne vil vide at jeg/ham/de _________
  • Jeg har hørt et rygte om _________
  • Nogle gange så undrer jeg mit virkelig over ___________

7. Et blik indad

Start ud med at få din kunde til at kigge indad og mærke en fornemmelse i kroppen. Det kan du gøre med et tilbageblik eller ved at beskrive et sted, situation eller en følelse.

  • Kan du huske dengang _____________
  • Luk øjnene og __________
  • Forestil dig ________________

8. Nyheder og tendenser

Fortæl ganske kort i den første linje om en stor nyhed inden for din branche, et banebrydende forskningsresultat eller en tendens der begynder at forme sig.

I resten af dit indlæg kan du komme med dine holdninger, løsninger, værdier eller på anden måde nogle tips der relaterer til den nyhed eller tendens du har delt i starten af indlægget. Husk også at linke til kilden, det vil gøre dit indlæg mere troværdigt og give gode point hos Google.

9. Gengive et spørgsmål fra kommentarerne

Efterhånden som du begynder at modtage spørgsmål i kommentarerne på bloggen, er det oplagt at du bruger spørgsmålene til at lave nyt indhold.  Når du starter et blogindlæg med et spørgsmål du har modtaget, skaber du en rigtig god relation til dine læsere. -og det er samtidig tydeligt for din kunde at se hvad indlægget handler om.

10. Erkend et problem

Du har formodentligt (eller har haft) mange af de samme problemer og udfordringer som dine kunder har. Start dit indlæg med en erkendelse og at løfte sløret for at du også har haft problemet. Del hvad det betød for dig (og dit liv) at du havde problemet samt og led så indlægget over i et tip eller en løsning til problemet

11. Pointen med blogposten

Kort og godt: “I det her indlæg vil…

  • du lære at _________
  • jeg vise dig _________
  • du se hvordan _______

Med sådan en tydelig start på dit indlæg, vil din kunde lynhurtigt kunne spotte om indlægget er relevant for hende, og derfor blive hængende og læse resten.

12. Giv et løfte

Den sidste jeg vil dele med dig er er “at give et løfte”. Løftet vil typisk være knyttet sammen med et resultat. Men sørg nu for at det løfte du giver, er et du kan holde.

Du kan f.eks. skrive

Når du har læst det her indlæg, vil du aldrig mere mangle måde at starte dit blogindlæg på

eller

Jeg advarer dig, det her indlæg er langt, men det er det hele værd. Når du kommer til vejs ende (og har læst alle 1350 ord) garanterer jeg, at du har 12 forskellige måder at få din læser til at læse dit blogindlæg

-og ja nu er vi faktisk på den anden side af 1350 ord. Det blev et langt indlæg, men jeg håber at du har fået noget guld med dig herfra.

Bruger du video på din blog? Se her hvordan du får flere seere til dine videoer: