Når jeg planlægger og holder webinar har jeg en tjekliste, som jeg løber igennem fra A-Z.
Det gør hele arbejdet med webinaret meget hurtigere, og jeg er sikker på at nå det hele

Her er tjeklisten, med forklaringer.

Nyttige tips

Inden webinaret

Praktiske gøremål

  • Sæt en dato
  • Find et tema og en titel
    Sørg for at du læser et problem for dine kunder
  • Lav grafik
    Sørg for at lave alt det grafik du skal bruge, på en gang.
    Det kan være Facebookcovers, banner til hjememside, billede til pinterest og instagram, billede til annoncer etc.
  • Opret webinar i dit webinar system
    Se evt. her hvordan du kan sætte et webinar op gratis.
    Webinarsoftware kan gøre hele processen meget nemmere for dig, men du kan faktisk stable et webinar på benene ganske gratis uden at skulle købe dig til software. Jeg bruger Easy webinar
  • Sæt evt. dine gængse automatiserede mails på pause
  • Opret salgside til det produkt du vil sælge på dit webinar

I dit nyhedsbrevsystem

  • Opret en mailliste til webianaret (evt. dubliker gl. liste)
    Jeg bruger Mailchimp
  • Lav spørgeskema og link til den i tak for sing-up-mail
    Stil 3-5 spørgsmål, der giver dig mulighed for at pejle dig ind på din målgruppes udfordringer, drømme og behov, så du kan blive klogere på dine kunder og tilpasse webinaret til deres niveau og behov.
    Skriv en opfordring til at de udfylder skemaet og forklar at du på den måde har mulighed for at tilpasse webinaret, så det matcher dem bedst muligt.
    Spørgeskemaet er virkelig win win for begge parter!
    Jeg bruger Jotform

På din hjemmeside:

  • Lav en tilmeldingside på din hjemmeside (hvis du ikke bruger en fra dit webinarsystem)
  • Tilmeld dig webinaret via din tilmeldingside
    Det er altid en god ide at teste at alt virker som det skal
  • Opret en Facebookbegivenhed via din Facebookside og link til tilmeldingssiden for webinaret
  • Lav/ret takkeside på blogvision.dk + embed Facebookbgivenhed
    Når du har oprettet Facebookbegivenheden vis din Facebookside, så kan du “embedde” opslaget fra Facebook, på din takkeside. På den måde kan du opfordre folk til at deltage i din begivenhed på Facebook.
    Du kan se hvordan du gør, her
  • (Op-)Ret prettylink http://dinside.dk/webinar
    Med Prettylink kan du oprette korte links på dit eget domæne.
    Hver gang du opretter er nyt webinar, retter du dit prettylink til. På den måde vil den eneste adresse til dit webinar, du nogensiden behøver at dele på sociale medier være http://dinside.dk/webinar.
    Hvis folk så klikker ind på et gammelt link vil de automatisk blive henvist til dit næste webinar i stedet for at komme til en død side
    Mit prettylink hedder http://blogvision.dk/webinar
    Du finder pretty link her

Skab opmærksomhed

  • Del webinaret i tidligere FBbegivenheder
    Det er HER(!) at Facebookbegivenheder tjener sig ind! -og det er DERFOR du altid skal oprette en Facebookbegivenhed til dine webinarer.
    Alle mine de første tilmeldinger til mine webinanrer kommer fra tidligere begivenheder på Facebook.. og det sparer mig pænt mange annoncekroner.
  • Skift cover på Facebookside
  • Opret Facebook annoncer
  • Del på alle dine sociale medier
    Jeg bruger COSchedule til at holde styr på at jeg får delt så mange steder som muligt.
    Programmet giver mig overblik og sørger for at jeg får spredt mine delinger ud over en ønsket tidsrum.
    GENIALT program!
  • Husk at dele dit webinar i Facebookgruppen GRATIS webinarer
  • Opret G+ begivenhed
  • Del i G+ webinargruppe
  • Sæt G+ Begivenhedsbanner på forsiden af din hjemmeside og sørg for at det linker til dit webinar
  • Sæt et billede i sidebaren på din hjemmeside / blog
  • Ret signatur og autosvar i privat og firmamail og inviter til webinaret den vej rundt
  • Skriv blogindlæg der linker til webinaret
  • Lav grafik til blogindlæg
  • Del blogindlæg via Coschedule
  • Skriv nyhedsbrev til mailliste med invite til webinar
  • Skriv mail til mailslisten “Webinar notifikation”
    Det kan være en god ide at have en separat mailiste, som folk kan tilmelde sig hvis de gerne vil have besked om dine webinarer.
    Her vil du “fange” en del af dem som har afmeldt sig dit nyhedsbrev, men stadig gerne vil deltage i dine webinarer
  • Opret nogle værdigivende opslag og del på dit favorit sociale medie
    Opslagene skal relatere til dit webinar eller emnet i dit webinar -og husk at linke til dit webinar i opslagene
  • Skriv 2 x nyhedsbrevsreminder + Scehdule dem i dit nyhedsbrev
  • Lav mail der sendes automatisk ud under webinaret med info om CTA / tilbuddet
    OBS CTA er dit Call to action f.eks. “Lige nu sparer du 50% på min e-bog, du kan bestille den her”

Forbered webinaret

  • Planlæg dit tilbud og bliv knivskarp på det!
    Der skal ikke være nogen slinger i valsen, du skal vide hvad du sælger, prisen og hvorfor man skal SLÅ TIL NU!
    Du skal kunne sige det i søvne!
  • Lav slides til webinaret
  • Gem slides som PDF
  • Test, test, test og test
    Tjek at alt spiller i forhold til links, videoformat, lyd etc.

AFHOLD WEBINAR!

  • Wuhuuu!!!! Så blev det webinartid!!! Yay!
  • Husk at være tydelig omkring hvad du tilbyder og henvis til din salgsside
    -og husk at henvise til den mail du automatisk sender ud under webinaret, hvis du har sat det op

Efter webinaret

  • Opret en side på din hjemmeside til optagelsen
    Sæt youtubevideo ind på hjemmeside (hvis du har kørt det via youtube)
    + CTA tilbud (eller ret den gamle)
  • Rediger youtubevideo
  • Rediger landingpage (tilmeldingside til webinar)
    Så man kan få tilsendt link til optagelse i stedet for at tilmelde sig webinaret
  • Lav et opslag i Facebookbegivenheden med links der er nævnt under webinaret
  • Send mail til tilmeldte med linket til optagelsen
  • Ret signatur og autosvar i privat og firmamail tilbage igen
  • Ret i sign up mails og sider i dit nyhedsbrevsystem, så de linket til optagelsen
  • Sæt Facebook-retargeting annoncer op til tilbuddet
    Så alle der var tilmeldt webinaret bliver mindet om dit tibud
  • Send pagelike add til deltagere på webinar, der ikke i forvejen liker din Facebookside
  • Løb chat igennem og se om der var nogle der ikke fik svar, kontakt dem med et svar på deres spørgsmål
  • Løb chatten igennem og gem alle spørgsmål til senere brug af content i Facebookopslag, nyhedsbreve, blogindlæg etc
  • Skriv og planlæg 2 mails med CTA (elle flere, kommer an på hvor længe dit tilbud kører efter webinaret).
  • Fjern Banner på forsiden af hjemmesiden
  • Fjern billede og link i sidebar på hjemmeside / blog
  • Flyt deltagerne af webinaret over på din hovedmailliste
  • Sæt evt. automated mails til din hovedliste igang igen.

Det var vist cirka det hele…

Hvis du gør ALT det her, så er du rigtig godt kørende, og hvis du synes det er alt for meget, så bare pluk det ud du kan bruge.

-og lad mig så høre: “Hvad gør du når du holder webinar, som jeg ikke har fået med på listen?”
Skriv en kommentar nedenfor.

OBS. Dette indlæg indeholder affiliatelinks. Men kun til programmer som jeg elsker at bruge i min egen business!